پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
24 اسفند 1399 - 11:36

لزوم جهاد همه‌جانبه و هوشمندانه

تقویت سبک زندگی ایرانی اسلامی در دنیای امروز این ضرورت را ایجاب می‌کند که راه و روش این زندگی در دستور کار نخبگان حوزه و دانشگاه قرار گیرد
کد خبر : 8635

پایگاه رهنما:

لزوم جهاد همه‌جانبه و هوشمندانه

 

مقام معظم رهبري(مدظله العالی) در اين بيانيه درباره همه مقولات، توصيه‌ها و نکاتي را بيان مي‌دارند اما نسبت به سبک زندگي مي‌فرمايند: «سخن لازم در اين باره بسيار است. آن را به فرصتي ديگر وامي‌گذارم و به همين جمله اکتفا مي‌کنم که تلاش غرب در ترويج سبک زندگي غربي در ايران، زيان‌هاي بي‌جبران اخلاقي و اقتصادي و ديني و سياسي به کشور و ملت ما زده است. مقابله با آن جهادي همه‌جانبه و هوشمندانه مي‌طلبد که باز چشم اميد در آن به شما جوان‌هاست.»

 چند نکته در اين جمله وجود دارد:

اول اينکه رهبر معظم انقلاب پيش از اين به مقوله سبک زندگي پرداخته بودند. به خصوص از سال 91 که به طور جدي اين مقوله را با ريز عناوين و جزئيات مطرح کردند و در مقدمه فرمودند؛ « یکی از ابعاد پیشرفت با مفهوم اسلامی عبارت است از سبک زندگی کردن، رفتار اجتماعی، شیوه‌ی زیستن؛این یک بُعد مهم است؛ این موضوع را میخواهیم امروز یک قدری بحث کنیم. ما اگر از منظر معنویت نگاه کنیم - که هدف انسان، رستگاری و فلاح و نجاح است - باید به سبک زندگی اهمیت دهیم؛ اگر به معنویت و رستگاری معنوی اعتقادی هم نداشته باشیم، برای زندگی راحت، زندگی برخوردار از امنیت روانی و اخلاقی، باز پرداختن به سبک زندگی مهم است.

 دوم، تذکر مهم ايشان است که سبک زندگي غربي، زيان‌هايي جبران‌ناپذير به کشور و ملت ما زده است. يعني برخي از زيان‌ها و آسيب‌ها غير قابل جبران است؛ هزينه‌ها و فرصت‌هايي که از دست رفته، حداقل آسيب‌هاست.

 و نکته سوم تعبير«جهاد همه‌جانبه و هوشمندانه» است که نسبت به موارد قبلي چنين کلمه‌اي به کار نبرده بودند. البته در اين بيانيه حدود بيست مرتبه کلمه «جهاد» به کار رفته و اساساً روح اين بيانيه، جهادي است. اما نسبت به سبک زندگي تصريح مي‌کنند که براي مقابله با سبک زندگي غرب، اولاً، نيازمند جهادي همه جانبه هستيم. همه جانبه يعني در همه ابعاد فردي، اجتماعي، اقتصادي، سياسي، فرهنگي، علمي و... و ثانياً، اين جهاد همه جانبه بايد هوشمندانه هم باشد؛ يعني بسيار حساب‌شده، عالمانه و محققانه و بدون عجله و به دور از شعار و احساسات محض.

 تقویت سبک زندگی ایرانی اسلامی در دنیای امروز این ضرورت را ایجاب می‌کند که راه و روش این زندگی در دستور کار نخبگان حوزه و دانشگاه قرار گیرد و با توصیفی از وضع موجود، ضعف ها و اشکالات برای پیدا شدن یک راهکارها، تبیین و در اولویت کاری قرار گیرد.

از آنجایی که فرهنگ غرب به خاطر ابزارهای ارتباطی و رفت و آمدهای فراوان به کشورها،در جزئیات زندگی ما نفوذ کرده و سبک زندگی ایرانی را در معرض آسیب قرار داده لذا چنانچه آسیب شناسی به موقع و دقیقی در این زمینه صورت نگیرد، نخواهیم توانست به سبک زندگی اصیل اسلامی و ایرانی دست پیدا کنیم.

مشخص کردن نقاط آسیب پذیر توسط افراد خبره و نخبه در جامعه و بررسی اشکالات در قسمت‌هایی که مروج سبک زندگی غربی به صورت ناخواسته یا خواسته شده و آداب و سنت‌های رفتاری و تعاملات انسانی را هدف قرار داده، این تأکید را به وجود می‌آورد که باید بر اساس فرمایش‌های مقام معظم رهبری(مدظله العالی) چاره جویی در مورد رفتارهای کنونی متناسب با نشاط و استعداد جوانان شکل گیرد.

ارسال نظرات